@article { author = {Heidarzadeh, Aazam and Mohammad Alizadeh, Sekineh and Soltan Ahmad, Jila and forouzi, mansooreh and HashemiNasab, Fatemeh Sadat and Abas zadeh, Hasan}, title = {Prevalence of Academic Negligence and its Relationship with Students’Mood DisordersatKerman University of Medical Sciences}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {7}, number = {4}, pages = {325-333}, year = {2016}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {Educational negligenceis a dominant and continuingtendency withinlearners forPostponing academic activities that itis associatedwithmood disorders.Hence, the presentstudywas done to explore prevalence ofstudies onacademic negligence and its relationship with mooddisorders amongMedical Sciences Students of Kerman. This Cross-sectional study was adescriptive- correlationalresearch.Statistical population of this study was 5285 members thatonly 338 students were participatedbased on cluster sampling method. Moreover,data collectiontool was consistedof two parts; academic negligence and Mood disorders.Validity wassubsequently evaluated by the professors and was approved;also Cronbach's alpha coefficientofstress disorder questionnaires 0/82, anxiety 0/81, and depression 0/83 have beenassessedrespectively. Afterwards, data was analyzed throughdescriptive and analyticaltests;mean score in three domains of academic negligence fromhighest to lowest order wasaccounted 2/37(±0/72) for Lack of planning domain , 2/24 (±0/66) for Intentional domain, and2/18 (±0/67) for Fatigue domain. In addition, most students even didn’t have any mooddisorders or had mild mood disorder. Comparisonof total score and scores ofthree domainsofacademic negligence with psychological disorders of students (Stress, Anxiety, and Depression)showed a significantdifference (P< 0/0001). According to theseresults and the relationshipbetween mood disorders and academic negligence, it is recommended to designeducationalprogramthat to promote mental health and also reduce academic negligence.}, keywords = {Academic Negligence,Mood disorders,Student,Kerman}, title_fa = {شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی دانشجویان علوم پزشکی کرمان}, abstract_fa = {اهمال کاری تحصیلی تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی است که با اختلالات خلقی همراهاست، این مطالعه با هدف شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی در دانشجویان علوم پزشکی کرمان صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه ی آماری این مطالعه 5285 بود که 338 نفر از دانشجویان علوم پزشکی کرمان با روش نمونه گیری خوش های در آن شرکت داشتند ؛ ابزارهای گردآوری اطلاعات متشکل از دو بخش اهمال کاری تحصیلی و اختلالات خلقی بود. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت که مورد تأیید بود، و ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه ی اهمال کاری اهمال کاری عمدی 81/0، خستگی 75/0،بی برنامه گی 73/0 و کل 88/ و0پرسشنامه ی اختلالات استرس82/0، اضطراب 81/0 و افسردگی 83 /0 برآورد گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره ی اهمال کاری در سه حیطه از بیشترین به کمترین به ترتیب به ابعاد بی-برنامگی (72/0±)37/2، عمدی(66/0±)24/2 و خستگی (67/0±) 18/2اختصاص داشته است. علاوه بر این بیشتر دانشجویان فاقد هر یک از اختلالات خلقی یا دارای اختلال خفیف بودند. مقایسه ی نمره ی کل و نمرات سه حیطه ی اهمال کاری با وضعیت اختلالات خلقی(استرس، اضطراب و افسردگی ) دانشجویان تفاوت معناداری را نشان داد (0001/0P<) به طوری که با افزایش اختلالات خلقی، اهمال کاری نیز افزایش داشته است. با توجه به نتایج پژوهش و وجود ارتباط بین اختلالات خلقی و اهمال کاری تحصیلی، توصیه می شود تادر جهت ارتقاء سلامت روانی دانشجویان برای مقابله با اهمال کاری که برتمام جنبه های زندگی تأثیرگذار است، ارائه گردد تا به دنبال آن میزان اختلالات خلقی کاهش یابد. }, keywords_fa = {اهمال کاری تحصیلی,اختلالات خلقی,دانشجویان علوم پزشکی,کرمان}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_83624.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_83624_187cc76441034f51f0b47552b201771b.pdf} }