@article { author = {Shakurnia, Abdolhussein and ghafourian boroujerdnia, Mehri and Khodadadi, Ali and Ghadiri, Ata and Amari, Afshin}, title = {Analytical Study of Quantitative Indices of Multiple-choice Questions of Immunology Department in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {9}, number = {2}, pages = {72-83}, year = {2018}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {Considering the widespread use of MCQs in assessment of medical students, present study was conducted to item analyze of MCQs in immunology department at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2017. In this descriptive cross-sectional study, the data of MCQs designed by immunological faculties that corrected by the OP-Scan was assessed and explored the difficulty index, discrimination index and distractor options (808 MCQs). Then, data were analyzed using descriptive statistics and Pearson coefficient. The results showed the average of difficulty index of the MCQs was 0.59 ± 0.25, and 46.2% of the MCQs had a suitable difficulty. The average of the discrimination index of the MCQs was 0.25± 0.24 and 57.3% of the MCQs had a discrimination index. Accordingly, a Combination of the two difficulty and discrimination indices showed that only 248 MCQs (30.7%) were ideal. 1525 distractor option (62.9%) were functional distractor (FD) and 889 (37%) were non-functional distractor (NFDs). The findings showed that the MCQs required to be reviewed and improved.}, keywords = {MCQs,Item analysis,difficulty index,discrimination index,distractor options}, title_fa = {بررسی تحلیلی شاخص های کمی آزمون های چند گزینه ای گروه ایمنی شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, abstract_fa = {با توجه به استفاده گسترده از سوالات چند گزینه ای در ارزیابی دانشجویان پزشکی، پژوهش حاضر به منظور بررسی تحلیلی آزمون های چند گزینه ای گروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1396 انجام گرفت. در این مطالعه توصیفی مقطعی، اطلاعات مربوط به آزمون های چند گزینه ای گروه ایمنی شناسی که با دستگاه  OP-Scan .تصحیح شده بود مورد بررسی قرار گرفت(808 سوال). ضریب دشواری، ضریب تمیز و گزینه های انحرافی محاسبه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. میانگین ضریب دشواری سوالات 25/0±59/0 بود و 2/46 درصد سوالات ضریب دشواری مناسب داشتند. میانگین ضریب تمیز سوالات 24/0± 25/.  بود و 3/57 درصد سوالات ضریب تمیز مناسب داشتند. تجمیع ضریب دشواری و تمیز سوالات نشان داد که فقط تعداد 248 سوال(7/30 درصد) از سوالات چند گزینه ای ایده آل می باشند. تعداد 1525 گزینه(90/62%) از 2424 گزینه مورد بررسی گزینه انحرافی مناسب (Functional distractor=FD) و 889 0/37%) گزینه انحرافی نامناسب(Non-functional distracters=NFDs) بودند. یافته ها نشان داد که در مجموع سوالات از کیفیت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازبینی و اصلاح می باشند.}, keywords_fa = {سوالات چند گزینه ای,تحلیل آزمون,ضریب دشواری,ضریب تمیز,گزینه های انحرافی,ارزشیابی آموزشی}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_82930.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_82930_70ff98fd6191230e3b4c627c28677496.pdf} }