@article { author = {Moradi, Morteza and Jamalabadi, Mona and Shahabzadeh, Sedigheh and Shibani, Omolbanin and Moradi, Somaye and Horri, Mona}, title = {Academic Self-efficacy Beliefs and Academic Vitality; the Role of Schoolwork Engagement and Gender}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {8}, number = {4}, pages = {419-435}, year = {2018}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to examine therelationship between academic self-efficacy beliefs and academic buoyancythrough mediating roles of schoolwork engagement and gender differences in thisvariables. Through the cluster random sampling, 384 students of Poldokhtarpublic high school (198 males and 186 females) were selected. The Participantscompleted the Academic Self-Efficacy Beliefs scale, Schoolwork Engagement Scaleand Academic Buoyancy Questionnaire. All the tools enjoyed appropriate validityand suitability. Then the data analysis indicated that the academic self-efficacybeliefs had significant relationship with academic buoyancy (R2=0.19,β= 0.44, P< 0.0001), and also schoolworkengagement could predictthe academic buoyancy(β= 0.43, P< 0.0001); moreover, gendercouldn’t play a moderating role in the relationship between these variables (Zr=0.63, N.S). Also, the results indicated that amount of academic self-efficacybeliefs of female students significantly was more than males. Accordingly, itcan be claimed that academic self-efficacy beliefs contribute to increaseacademic buoyancy of student along with improving the income schoolworkengagement. The outcomes were discussed within the social cognitive theory,Lazarus cognitive modal and social-specifics affecting the high school studentsin Iran.}, keywords = {academic self-efficacy beliefs,schoolwork engagement,Academic Buoyancy,Gender}, title_fa = {باورهای خودکارآمدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی؛ نقش درآمیزی با کار مدرسه و جنس}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه­ی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی از طریق نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه و تفاوت­های بین دو جنس در این متغیرها بود. از طریق نمونه­برداری تصادفی خوشه­ای، 384 دانش­آموز دبیرستانی مدارس دولتی شهر پل­دختر (198 پسر، 186 دختر) انتخاب شدند. شرکت­کنندگان مقیاس­های باورهای خودکارآمدی تحصیلی، درآمیزی با کار مدرسه و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند.ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. تحلیل داده­ها نشان داد که باورهای خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی رابطه­ی معنادار دارد (19/0, R2= 44/0 = β، 0001/0>P) و از طریق درآمیزی با کار مدرسه نیز قادر به پیش­بینی سرزندگی تحصیلی می­باشد (43/0 = β، 0001/0>P) و جنس نمی­تواند رابطه­ی این متغیرها را تعدیل کند (N.S؛ 63/0=Zr). همچنین، نتایج نشان داد که میزان باورهای خودکارآمدی تحصیلی دختران به طور معناداری بالاتر از پسران است. بر این اساس می­توان گفت باورهای خودکارآمدی تحصیلی با ارتقای ضریب درآمیزی با کار مدرسه، به افزایش سرزندگی دانش­آموزان کمک می­کند. نتایج در قالب نظریه­ی شناختی-اجتماعی بندورا، الگوی شناختی لازاروس و ویژگی­های خاص بافت اجتماعی اثرگذار بردانش­آموزان دبیرستانی در ایران مورد بحث قرارگرفتند.}, keywords_fa = {باورهای خودکارآمدی تحصیلی,درآمیزی کار مدرسه,سرزندگی تحصیلی,جنس}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_81482.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_81482_ec327fd249323e197b252a35c935a0c3.pdf} }