@article { author = {Mohammadi Gheshlagh, Parivash and Mohammadi, Jafar}, title = {Examining the Association Between Leadership Influence Styles on The Management of Efficient Human Force As Well As the Problem-Solving Process Through the Use of TRIZ Technique (Case Study: West Azerbaijan Ministry Of Education)}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {8}, number = {ویژه نامه}, pages = {137-141}, year = {2017}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to examine the association between leadership influence styles on the management of efficient human force as well as the problem-solving process through the use of TRIZ technique (case study: West Azerbaijan Ministry of Education). The statistical population comprised of 1595 managers across West Azerbaijan schools. Using Cochran formula, the sample size was determined as 310 using proportional stratified random sampling method. Method: To collect the data use was made by leadership influence styles and researcher-developed questionnaire for the problem-solving process through the use of TRIZ technique. Using Cronbach’s alpha coefficient, the reliabilities were estimated as 0.837 and 0.905, respectively. Results and Conclusion: Simple linear regression test was employed which showed that there was a significant relationship between leadership influence styles in management human force with respect to the problem-solving process through the use of TRIZ technique. Also, there was a direct and significant relationship between cooperative leadership style in managing the efficient human force and the problem-solving process through the TRIZ technique (statement of the problem, choosing the instrument, offering the solution and evaluating the problem-solving). In addition, there was a reverse and significant relationship between imperative leadership influence style and the problem-solving process through the use of TRIZ technique (statement of the problem, choosing the instrument, offering the solution and evaluating the problem-solving).}, keywords = {Leadership Influence Styles,Managing the Efficient Human Force,Problem,Solving Process,TRIZ Technique}, title_fa = {بررسی رابطه سبک های نفوذ رهبری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ (مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی)}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی رابطه سبک‌های نفوذ رهبری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ (مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی) انجام گرفت. جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس استان آذربایجان غربی، که تعداد آنان 1595 نفر بود حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 310 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سبک‌های نفوذ رهبری و پرسشنامه محقق ساخته فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ استفاده گردید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای سبک های نفوذ رهبری، فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ بترتیب 873/0 و 905/0 بدست آمد. برای تحلیل داده‌های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های نفوذ رهبری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین سبک نفوذ رهبری مشارکتی در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ (تعریف مسأله، انتخاب ابزار، تولید راه حل و ارزیابی در حل مسأله) رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. بین سبک نفوذ رهبری دستوری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مسأله از طریق تکنیک TRIZ (تعریف مسأله، انتخاب ابزار، تولید راه حل و ارزیابی در حل مسأله) رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد.}, keywords_fa = {سبک های نفوذ رهبری,مدیریت نیروی انسانی کارآمد,فرآیند حل مسأله,تکنیک TRIZ}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_79848.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_79848_1e349dd82363ed6518b0f5f77bddd597.pdf} }