@article { author = {Azizi Abarghuei, Mohsen and falsafinejad, mohammadreza and ebrahimi qavamabadi, soghra and dortaj, fariborz}, title = {A Causal Relationship between Student Instructional Stress factors and Social Support with Academic Burnout Considering Mediating Role of Perceived Stress among University Students of Shahid Chamran University of Ahvaz}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {7}, number = {4}, pages = {334-345}, year = {2016}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {The aim of this was to investigate the causal relationship between student instructional stressors and social support with academic burnout, considering mediating role of perceived stress among B.A. students of Shahid Chamran University of Ahvaz. The statistical population was composed of the students at 5th semester and later of university. The reason of such selection was that academic burnout develops during the time. At first, cluster sampling and then, relative stratified sampling method were used; and finally 493 members were analyzed to measure the study variables such as academic burnout questionnaire (MBI-SS), social support questionnaire of Maleki, Demarai and Eliott (CASSS), student stressors questionnaire of Pooladi Reyshahri, and perceived stress scale of Cohen were utilized. In addition, data analysis was performed by path analysis method. Finally, explanation, constraints and suggestions have been presented, and the results showed fitted perfectly for model.}, keywords = {Student Instructional Stressors,Social Support,Academic burnout,Perceived stress}, title_fa = {بررسی رابطه ی علّی فشارزاهای آموزشی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی گری استرس ادراک شده در دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی علّی عوامل فشارزای آموزشی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی با میانجی گری استرس ادراک شده در دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه ی آماری پژوهش، کلیه ی دانشجویان ترم 5 به بالای دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. دلیل انتخاب دانشجویان ترم 5 به بالا این بود که فرسودگی تحصیلی در طی زمان ایجاد می شود. برای نمونه گیری، ابتدا از روش خوشه ای و سپس شیوه ی نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد و مجموعاً در نهایت 493 نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی نسخه ی دانشجویان، حمایت اجتماعی ملکی، دمارای و الیوت، عوامل فشارزای دانشجویی پولادی ریشهری و استرس ادراک شده کوهن استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش تحلیل مسیر به کار برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار می باشد. تبیین های مربوط به فرضیات و الگوی پیشنهادی بحث شده، محدودیت ها بیان شد، و پیشنهادات کاربردی نیز ارائه گردید.}, keywords_fa = {فشارزاهای آموزشی,حمایت اجتماعی,استرس ادراک شده,فرسودگی تحصیلی}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_79814.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_79814_611cb5fd9c3991abd715a53c1aadb490.pdf} }