@article { author = {Yaghouti, Mahia and Jabbari, Negin and niazazari, kiumars}, title = {Dimensions of Self-Development from the Perspective of Elites in the Case Study of Gorgan}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {12}, number = {4}, pages = {1175-1184}, year = {2022}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {10.22118/edc.2022.337113.2068}, abstract = {This article identified the dimensions of self-development from the perspective of elites, which is occasionally assigned to the city of Gorgan, to identify the dimensions of self-development of students' parents. This research, which was analyzed qualitatively using PLS software, performed self-developed dimensions and items from the perspective of elites for parental use. The importance of parents' self-development skills is important because of their relationship with educational institutions and their children, in order to make the ability of family members to adapt to the child and vice versa effective and efficient. In relation to the parents of students, the elites introduced 9 dimensions of self-development, which in order of priority are: individual values, social values, family health, and the role of self-development skills in raising children, job health, individual values, perceptual and moral personality. Individual knowledge, skills, attitudes of people in the community towards self-development. Achieving self-development dimensions is the product of formal education, counseling and conversation with the Association of Parents and Educators, teachers and psychological and social counselors, as well as exchanges with colleagues, friends and especially reading. These people are self-developed people who are trusted and respected by the society and like-minded people.}, keywords = {self-development,Elites,Parents,Students}, title_fa = {ابعاد خود توسعه‌ای از دیدگاه نخبگان مطالعه موردی شهرگرگان}, abstract_fa = {این مقاله با عنوان ابعاد خود توسعه‌ای از دیدگاه نخبگان که به صورت موردی به شهرگرگان اختصاص دارد، به شناسایی ابعاد خود توسعه‌ای والدین دانش آموزان پرداخت. این تحقیق که به روش کیفی و با استفاده از نرم افزار PLS آنالیز شد ، ابعاد و گویه‌های خودتوسعه‌ای را از نگاه نخبگان برای کاربرد والدی انجام شد. اهمیت مهارت‌های خود توسعه‌ای والدین بدلیل ارتباط آنها با موسسات آموزشی و فرزندانشان اهمیت دارد، تا قدرت انطباق اعضای خانواده با کودک و بلعکس را اثربخش و کارا نماید. نخبگان در ارتباط با والدین دانش آموزان 9 بعد در باب خود توسعه ای معرفی کردند که به ترتیب الویت عبارتند از: ارزشهای فردی، ارزشهای اجتماعی، سلامت خانواده، نقش مهارت خود توسعه در تربیت فرزندان، سلامت شغل، ارزش های فردی شخصیتی ادراک و اخلاقی، دانش فردی، مهارت‌ها، نگرش افراد جامعه به خودتوسعه‌ای. دستیابی به ابعاد خود توسعه‌ای محصول آموزش‌های رسمی، مشاوره و همصحبتی با انجمن اولیاء و مربیان، معلمان و مشاوران روان شناسی و اجتماعی و همچنین محصوص تبادل نظر با همکاران، دوستان و مخصوصاً مطالعه است. این افراد یعنی افراد خودتوسعه‌ای از نظر جامعه افرادی مورد اعتماد و احترام و طرف همفکری هستند.}, keywords_fa = {خودتوسعه‌ای,نخبگان,والدین,فراگیر}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_148432.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_148432_8e3ad3780adc997eeedb1e64c94af963.pdf} }