@article { author = {hojat, mohsen and badiyepeymaiejahrom, zohreh}, title = {Impacts of Covid 19 on Education and Research: Opportunities and Threats}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {12}, number = {4}, pages = {1095-1098}, year = {2022}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {10.22118/edc.2021.278172.1747}, abstract = {no abstract.a a a a a a a a a a a a a a a aa a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a aa a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a}, keywords = {covid 19,Education,Research,opportunities,Threats}, title_fa = {تأثیرات کوید- 19 بر آموزش و پژوهش : فرصت‌ها و تهدیدها}, abstract_fa = {پاندمی کوید-19 سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث تعطیلی موقت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی گردیده است. بر اساس گزارش یونسکو در سال 2020 بیش از 87% دانشجویان از این موضوع آسیب دیدند. این پاندمی شوک بزرگی به جامعه دانشگاهی وارد نمود و نه‌تنها دانشجویان، اساتید و خانواده آن‌ها را تحت تأثیر قرارداد بلکه اقتصاد، آموزش و رشد اجتماعی دانشجویان ناشی از حضور آنان در محیط‌های آموزشی را نیز به چالش کشید. پاندمی کوید-19 صنعت تحقیق و توسعه را متحول نمود و باعث شد که برای مدتی بیشتر تحقیقات متوقف گردد. به گزارش لنست بیش از 80% کارآزمایی‌های بالینی غیر کوید متوقف گردید، آزمایشگاه‌ها بسته و کنفرانس‌ها لغو شدند. این پاندمی نقطه عطفی در آموزش و پژوهش ایجاد کرد. به اعتقاد اغلب متخصصین نیز شرایط "عادی قدیمی" تمام‌شده و باید برای ایجاد شرایط "عادی جدید" برنامه‌ریزی نمود. ازآنجایی‌که توصیف چرایی و چگونگی این شرایط بحرانی و تغییرات استراتژیکی که در محیط‌های دانشگاهی رخ خواهد داد می‌تواند برای نسل آینده کمک‌کننده باشد، این مقاله به بررسی تأثیرات پاندمی کوید-19 بر آموزش و پژوهش می‌پردازد.}, keywords_fa = {کوید19,آموزش,پژوهش,فرصت‌ها,تهدیدها}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_147034.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_147034_7c53bfc13019d5141dd5a6a2b04389de.pdf} }