@article { author = {Hosseinsabet, Ali}, title = {Short Article: Application of cognitive load theory in echocardiography training}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {12}, number = {1}, pages = {43-48}, year = {2021}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {10.22118/edc.2020.238927.1440}, abstract = {With the extension of cognitive load theory from classrooms to clinical education and professional medical skills, cardiologists who are involved in echocardiography education need to get familiar with this theory in order to provide better education.  The cognitive load theory is based on the structural and functional model of human memory. It considers the learning process as coding and interrelating of working memory input data to knowledge that is previously stored in the long-term memory, and finally expansion and automation of cognitive schemata stored in the long-term memory.  The cognitive load theory emphasizes the limited capacity of working memory, points to the presence of internal, external and germane load during learning process, and presents some strategies for optimization of the learning process. These strategies include external cognitive load reduction, optimization of internal and germane cognitive load, and consideration of expertise reversal effect. Here, we explained cognitive load theory and aforementioned strategies along with examples from echocardiography education.}, keywords = {Training,echocardiography,Cognitive Load Theory}, title_fa = {مقاله کوتاه: کاربست نظریه بار شناختی در آموزش اکوکاردیوگرافی}, abstract_fa = {با گسترش نظریه بار شناختی از کلاس­های درس به آموزش بر بالین بیماری و مهارت­های تخصصی پزشکی، لازم است متخصصان قلب و عروق که درگیر آموزش اکوکاردیوگرافی هستند با الگوهای نوین آموزش آشنا ­شوند تا آموزش بهتری را ارئه نمایند. نظریه بار شناختی بر اساس مدل ساختاری و کارکردی حافظه انسان ارائه شده و بر ظرفیت محدود حافظه فعال تأکید می­کند. فرایند یادگیری بر اساس این نظریه، کدگذاری و مرتبط کردن داده­های وارد ­شده به حافظه فعال با دانش از قبل ذخیره شده در حافظه بلند­مدت و انتقال آن به حافظه بلند­مدت و در نهایت توسعه و خودکاری طرحواره­های شناختی ذخیره­ شده در حافظه بلندمدت است. این نظریه، سه بار شناختی درونی، بیرونی و فراگیرنده را در زمان یادگیری مطرح کرده و اصولی را برای بهینه سازی فرایند یادگیری، ارائه می ­کند که شامل کاهش بار شناختی بیرونی و بهینه­سازی بار شناختی درونی، بهینه­سازی بار شناختی فراگیرنده و توجه به مهارت­یافتن فراگیرنده است. این نظریه برای هر یک از این اصول، راهبردهایی را نیز مطرح می­کند که با ذکر نمونه­هایی در زمینه آموزش اکوکاردیوگرافی،­ به توضیح آنها پرداخته شد.}, keywords_fa = {آموزش پزشکی,اکوکاردیوگرافی,نظریه بار شناختی,آموزش بالینی}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_130281.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_130281_4d97451d08b6b7e8a39d00d5c192079f.pdf} }