@article { author = {Safari, Mehdi and Esmeili Shad, Behrang}, title = {Developing a Strategic Program for Higher Educatioal System Based on SWOT Model (Case of Study: Quchan Industrial University)}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {11}, number = {4}, pages = {729-740}, year = {2021}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {10.22118/edc.2020.229580.1354}, abstract = {The purpose of study was to formulate a strategic educational program for the university based on the SWOT model. In this research, a combination of two quantitative and qualitative research methods was used. Then, the statistical population consisted of educational experts of Quchan University (14 people) were considered as the sample by selected census method and the instrument was interviews. Then, the research findings showed that Quchan University has 13 strengths, 12 weaknesses, 16 opportunities and 12 threats that indicated Quchan Industrial University was located in weakness and threats area. By matching and comparing the SWOT matrix and the internal and external factors assessment matrix, appropriate strategies were developed for Quchan University which included Creation and development of educational, research and welfare infrastructure by consulting with city, province and country authorities as well as attracting charity support; Increasing the quality of education through the absorption of a competent faculty and establishing a network of scientific cooperation with the universities and industries of the city, province and country with a technical and engineering approach and meeting the industrial needs of society; and Compete with the same level universities, transforming the first-class university in the field of knowledge-based and Strength economy.}, keywords = {Strategic Planning,Strengths,Weaknesses,SWOT}, title_fa = {تدوین برنامه راهبردی نظام آموزش عالی بر اساس مدل SWOT (مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی قوچان)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه صنعتی قوچانبر اساس مدل SWOTبود. از دو روش کمّی و کیفی برای انجام پژوهش استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه 14 نفر مدیران و کارشناسان آموزش دانشگاه صنعتی قوچان بود. نمونه گیری به روش سرشماری انتخاب شده و . ابزار پژوهش مصاحبه بود. یافته­ها نشان داد که دانشگاه صنعتی قوچان در وضعیت کنونی از 13 نقطه قوت، 12 نقطه ضعف، 16 فرصت و 12 تهدید برخوردار است. دانشگاه صنعتی قوچان از لحاظ عوامل داخلی در ناحیه ضعف­ها و از لحاظ عوامل خارجی در ناحیه تهدیدها قرار دارد. در نهایت با تطبیق و مقایسه ماتریس SWOT و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، راهبردهای  مناسب دانشگاه صنعتی قوچان تدوین شد که عبارتند از:ایجاد و توسعه زیرساخت­های آموزشی، پژوهشی و رفاهی مورد نیاز از طریق رایزنی با مسئولان و جذب حمایت خیرین، افزایش کیفیت آموزش از طریق جذب هیات علمی توانمند و ایجاد شبکه همکاری علمی با دانشگاه­ها و صنایع استان و کشور با رویکرد فنی و پاسخگویی به نیازهای صنعتی جامعه، رقابت با دانشگاه­های هم­سطح و تبدیل شدن به دانشگاه درجه اول در حوزه اقتصاد دانش محور.}, keywords_fa = {برنامه ریزی راهبردی,نقاط قوت,نقاط ضعف,SWOT}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_126259.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_126259_9fb8e5e3b32f6bf8744e9296927fd7e1.pdf} }