نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی، گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
2 عضو هیات علمی، گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: امروزه، دانشگاهها بهطور فزایندهای استراتژی بینالمللی شدن را بهمنظور کسب مزیت رقابتی در بازارهای ملی و بینالمللی اتخاذ میکنند و در این راستا، جذب و پذیرش دانشجوی بینالمللی بسان گزینه کلیدی بینالمللی شدن دانشگاهها از اهمیت بسیاری برخوردار است. مقاله حاضر با هدف واکاوی انتظارات دانشجویان بینالمللی نسبت به دانشگاه و دیدگاه خبرگان آموزش عالی درخصوص بایدها و راهکارها برای جذب دانشجوی بینالمللی به رشته تحریر درآمده است.
روش کار: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با دیدمان کیفی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش را دو گروه شامل: دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی ایران به تعداد 18 تن و خبرگان آموزش عالی دارای تجربه علمی و اجرایی در حوزه بینالمللی شدن آموزش عالی به تعداد 13 تن تشکیل دادند و گردآوری دادهها با روش مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته صورت گرفت. دادهها و اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرمافزارهای NVivo و SPSS تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که انتظارات دانشجویان بینالمللی از دانشگاه محل تحصیل در سه گروه: (الف) یاددهی-یادگیری، (ب) خدمات اداری و پشتیبانی، و (ج) فرهنگی، راهنمایی و مشاوره دستهبندی میشود و بایدها در جذب دانشجوی بینالمللی در دو مقوله اصلی (الف) قوانین و مقررات، سیاستهای کلان آموزش عالی و (ب) دانشگاه و موسسات آموزش عالی قابل دستهبندی است.
نتیجه گیری: یافتههای مقاله دیدگاه ذینفعان و خبرگان را واکاوی نمود و فرصت ارزشمندی برای بازاندیشی افزایش جذب دانشجوی بینالمللی در اختیار گذاشت. براساس یافتههای بهدست آمده، جمعبندی صورت گرفت و پیشنهادهایی ارائه شد.
تازه های تحقیق
Mahtab Pouratashi (google scholar) (pub med)
Asghar Zamani (google scholar) (pub med)
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Rethinking the Increase of Attracting International Students, Based on the Analysis of the Viewpoints of Higher Education Experts and Students
نویسندگان [English]
- Mahtab Pouratashi 1
- asghar zamani 2
1 Faculty member, Comparative Studies in Higher Education, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran
2 Faculty member, Higher Education Management Studies, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Introduction: Today, universities are increasingly adopting the strategy of internationalization to gain a competitive advantage in national and international markets. Therefore, attracting and enrolling international students is crucial as the primary option for the internationalization of universities. This article aims to analyze the expectations of international students towards the university and the viewpoints of higher education experts regarding the requirements for attracting international students.
Methodology: The research was applied in terms of purpose, employing a qualitative method. The participants in the research consisted of: (a) 18 international students studying in public universities and (b) 13 experts in higher education with experience in the field of internationalization of higher education. Data collection was conducted through in-depth and semi-structured interviews. The gathered data and information were analyzed using NVivo and SPSS software.
Findings: The findings revealed that the expectations of international students from their university could be categorized into three groups: (a) teaching-learning, (b) administrative and support services, and (c) cultural guidance and counseling. The requirements for attracting international students could be categorized into two groups: (a) laws and regulations, macro policies of higher education, and (b) universities and higher education institutions.
Conclusion: The article analyzed the views of stakeholders and experts, providing a valuable opportunity for reconsidering the increase in attracting international students. Based on the findings, recommendations were made.
کلیدواژهها [English]
- International student
- attracting international students
- expectations
- university
- content analysis