نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
3 عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش: با استفاده از روش کیفی و برمبنای نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین و منطق پارادایمی استفاده شد. حوزه این پژوهش در بخش اول کلیه منابع ثانویه شامل متون، کتاب ها، نشریات، سایت های اینترنتی مرتبط و گزارش های موجود بهره گرفته شد و در بخش دوم 18 استاد هیات علمی و مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در رشته برنامه ریزی درسی در زمینه سواد پژوهشی به صورت هدفمند و گلوله برفی مصاحبه شدند تا به اشباع نظری رسید. روش پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته با توجه به کدگذاری صورت گرفت. تحلیل داده ها در بخش اول به کمک منابع ثانویه شامل کلیه متون، کتاب ها و نشریات، در بخش دوم از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با اساتید کد گذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.
یافته ها:. الگوی برنامه درسی سواد پژوهشی دانشجویان شامل شانزده عنصر نیازسنجی، هدف، محتوا، زمان، فضا، فعالیت یادگیری، روش تدریس، ارزشیابی، مواد و منابع، تفکر، انگیزه، بودجه، اخلاق پژوهشی، نقش استاد، گروه بندی، پیامد، بدست آمد.
نتیجه گیری: الگوی به دست آمده در برنامه درسی سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ازاعتبار لازم برخوردار بود.
کلیدواژه ها: برنامه درسی، سواد پژوهشی.
تازه های تحقیق
https://scholar.google.com/citations?user=thWZm7cAAAAJ&hl=fa
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing Research Literacy Curriculum Model for Islamic Azad University Students
نویسندگان [English]
- Mansoureh Tanabod 1
- Mohammad Hajizad 2
- Zohreh Esmailzadeh 3
- Nahid Shafiee 3
1 PhD. student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Islam Shahr Branch, Islamic Azad University, Islam Shahr, Iran
2 Faculty member, Department of Educational Sciences, Neka Branch, Islamic Azad University, Neka, Iran
3 Faculty member, Department of Educational Sciences, Islam Shahr Branch, Islamic Azad University, Islam Shahr, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of the current research is to design a research literacy curriculum model for Islamic Azad University students.
Method: It was done using the qualitative method and based on the data theory of the foundation. In this research, the systematic approach attributed to Strauss and Corbin and paradigmatic logic were used. The scope of this research was used in the first part of all secondary sources, including texts, books, publications, related websites and existing reports, and in the second part, 18 professors and visiting professors of the field of curriculum planning in the field of research literacy were used in a targeted manner and Snowball interviews were conducted until theoretical saturation was reached. The research method was semi-structured interview and it was done according to coding. Data analysis was done in the first part with the help of secondary sources, including all texts, books and publications, in the second part, in-depth semi-structured interviews with open, central and selective coding professors.
Findings: The student research literacy curriculum model includes sixteen elements of needs assessment, goal, content, time, space, learning activity,teaching method, evaluation, materials and resources, thinking, motivation, budget, research ethics, professor's role, grouping, consequence.Conclusion: The model obtained in the research literacy curriculum of students of Islamic Azad University of Tehran had the necessary validity
کلیدواژهها [English]
- Model
- Curriculum
- Research
- Research Literacy
- Literacy